Mamy za sobą udany okres
Jak przez minione 12 miesięcy kształtowała się koniunktura na rynku, na którym działa Państwa firma? Jakie główne czynniki miały wpływ na wspomnianą koniunkturę?
Z perspektywy naszej firmy minione 12 miesięcy możemy uznać za dobre. Osiągnęliśmy większość postawionych sobie celów, w tym prawie 30-proc. wzrost sprzedaży. Był to rok, w którym oczekiwanie zahamowania trendu spadkowego cen stali było często konfrontowane ze zmienną koniunkturą na rynku wyrobów hutniczych i dynamicznymi zmianami kursów walut. Niewątpliwie, na kształtowanie się cen w Polsce istotny wpływ ma ciągle jeszcze historyczne przekonanie niektórych menadżerów, że koniecznie trzeba mieć dużo towaru w magazynach oraz polowanie na tzw. „złote strzały” kończące się na ogół gwałtowną wyprzedażą.
Rozpatrując sytuację na rynku wyrobów hutniczych zbyt często ograniczamy się do lokalnego podwórka nie dostrzegając związku z globalnymi procesami makroekonomicznymi. Wielki wpływ na rynek wyrobów hutniczych ma np. istotny spadek tempa wzrostu dochodu narodowego w Chinach czy kurczenie się gospodarek Rosji i Ukrainy. Spadek cen światowych na rudę żelaza, będącą jednym z najistotniejszych czynników cenotwórczych stali, to też efekt tych samych procesów.
W jakim kierunku zmierzać będzie rozwój Państwa firmy?
Naturalnym kierunkiem ekspansji firmy Odmet jest ciągły rozwój w zakresie logistyki a w długim okresie – inwestowanie w technologie i usługi związane z przetwarzaniem stali, a w szczególności blach w stalowym centrum serwisowym. Naszym celem jest poprawa pozycji konkurencyjnej firmy skutkujące wzrostem uzyskiwanych marż. Ma temu służyć m.in. dostosowanie poziomu aktywów do wielkości sprzedaży, z jednoczesnym zmniejszeniem zadłużenia a tym samym kosztów finansowych.
Jakie są Państwa prognozy związane z kształtowaniem się sytuacji na polskim rynku dystrybucji i przetwórstwa stali?
Narastająca konkurencja na rynku stali prowadzi nieuchronnie do redukcji marż, co wymusza proces zmian w zakresie np. optymalizacji kosztów czy wchodzenie firm w działalności o wyższej rentowności. To może powodować większą skłonność do integrowania się dystrybutorów branży stalowej. Ten nieuchronny proces może być jednak spowolniony przez dobrze zapowiadające się w polskiej gospodarcze najbliższe 5 – 7 lat.
Rozmawiał: AML