ODMET S.A. - Stalowi Eksperci

Mamy za sobą udany okres

obrazek

Jak przez minione 12 miesięcy kształtowała się koniunktura na rynku, na którym działa Państwa firma? Jakie główne czynniki miały wpływ na wspomnianą koniunkturę?

Z perspektywy naszej firmy minione 12 miesięcy możemy uznać za dobre. Osiągnęliśmy większość postawionych sobie celów, w tym prawie 30-proc. wzrost sprzedaży. Był to rok, w którym oczekiwanie zahamowania trendu spadkowego cen stali było często konfrontowane ze zmienną koniunkturą na rynku wyrobów hutniczych i dynamicznymi zmianami kursów walut. Niewątpliwie, na kształtowanie się cen w Polsce istotny wpływ ma ciągle jeszcze historyczne przekonanie niektórych menadżerów, że koniecznie trzeba mieć dużo towaru w magazynach oraz polowanie na tzw. „złote strzały” kończące się na ogół gwałtowną wyprzedażą.
Rozpatrując sytuację na rynku wyrobów hutniczych zbyt często ograniczamy się do lokalnego podwórka nie dostrzegając związku z globalnymi procesami makroekonomicznymi. Wielki wpływ na rynek wyrobów hutniczych ma np. istotny spadek tempa wzrostu dochodu narodowego w Chinach czy kurczenie się gospodarek Rosji i Ukrainy. Spadek cen światowych na rudę żelaza, będącą jednym z najistotniejszych czynników cenotwórczych stali, to też efekt tych samych procesów.

 

W jakim kierunku zmierzać będzie rozwój Państwa firmy?

Naturalnym kierunkiem ekspansji firmy Odmet jest ciągły rozwój w zakresie logistyki a w długim okresie – inwestowanie w technologie i usługi związane z przetwarzaniem stali, a w szczególności blach w stalowym centrum serwisowym. Naszym celem jest poprawa pozycji konkurencyjnej firmy skutkujące wzrostem uzyskiwanych marż. Ma temu służyć m.in. dostosowanie poziomu aktywów do wielkości sprzedaży, z jednoczesnym zmniejszeniem zadłużenia a tym samym kosztów finansowych.

 

Jakie są Państwa prognozy związane z kształtowaniem się sytuacji na polskim rynku dystrybucji i przetwórstwa stali?

Narastająca konkurencja na rynku stali prowadzi nieuchronnie do redukcji marż, co wymusza proces zmian w zakresie np. optymalizacji kosztów czy wchodzenie firm w działalności o wyższej rentowności. To może powodować większą skłonność do integrowania się dystrybutorów branży stalowej. Ten nieuchronny proces może być jednak spowolniony przez dobrze zapowiadające się w polskiej gospodarcze najbliższe 5 – 7 lat.

Rozmawiał: AML

Oferta